Humberto Ramos – Extraordinary X-Men #8

After two issues drawn by Victor Ibanez, Humberto Ramos is back on Extraordinary X-Men for the beginning of Apocalypse Wars – a story arc involving the three X-Men titles : first Extraordinary X-Men, then Uncanny X-Men, before turning the world upside down for the All New X-Men. Apocalypse Wars is not a crossover between these titles, but rather a big event that affects each team individually. If the All-New X-Men count among them Evan – aka Genesis, the clone of the young deceased future Apocalypse – and the Uncanny X-Men Archangel – the heir of Apocalypse’s powers – the Extraordinary X-Men don’t have any Apocalypse’s relative members. Humberto Ramos and Jeff Lemire have found a new vessel for Apocalypse’s powers, and their choice is pretty extraordinary.

Après deux numéros dessinés par Victor Ibanez, Humberto Ramos est de retour sur Extraordinary X-Men pour le début d’Apocalypse Wars – un arc narratif impliquant les trois titres X-Men, d’abord Extraordinary X-Men, ensuite Uncanny X-Men, pour finir avec All New X-Men. Apocalypse Wars n’est pas un crossover entre ces trois titres, mais plutôt un événement qui affecte chaque équipe individuellement. Si parmi les All New X-Men on trouve Evan – alias Genesis, le clone d’un jeune Apocalypse disparu – et les Uncanny comptent parmi eux Archangel – l’héritier du pouvoir d’Apocalypse – les Extraordinary X-Men n’ont pas de membres liés directement à Apocalypse dans leur rangs. C’est pourquoi Humberto Ramos et Jeff Lemire ont trouvé un nouveau réceptacle pour les pouvoirs d’Apocalypse, et leur choix est plutôt extraordinaire.

It all started back in X-Heaven, in the headmistress’ office. Storm – just as we saw in Extraordinary X-Men #1 – is thinking about her choices, about her past and the future of mutantkind. Unlike the previous time, she isn’t facing the departed Charles Xavier, but Wolverine instead. Wolverine, aka Old Man Logan, and not Laura Kinney. Seated on her desk, Storm and Logan are talking about the future. Logan’s vision of it is extremely dark, darker even than Storm’s. Both are alone, Logan because of his age and the fact that he doesn’t belong it this reality, Storm because of her position as headmistress and saviour of all mutants. Fortunately, Logan’s old age and his history gave him wisdom, and with it came tenderness towards the ones he cares about. The top panel on which Logan holds Storm’s hand is a symbol of this maturity. Logan is still a fighter, but he’s also a guide and a mentor to the team, and to Storm before all. This page expresses all the paternal love Logan feels about Storm, and I think it’s stronger than the same scene we saw at the end of Extraordinary X-Men #5 between Logan and Jean. Logan and Jean have a history together – not these two of course – but their age difference makes it difficult to apprehend. On the contrary, Storm and Logan are more similar in many ways, and I think their relationship is stronger, more meaningful, more touching.

Tout a commencé à X-Heaven dans le bureau de la directrice. Tornade – comme on l’a vu dans Extraordinary X-Men #1 – pense aux choix qu’elle a dû faire, à son passé et à l’avenir des mutants. Contrairement à précédemment, elle ne fait plus face à Xavier, mais à Wolverine. Wolverine étant Old Man Logan, et non Laura Kinney. Assis sur le bureau, Tornade et Logan discutent du futur. La vision qu’en a Logan est extrêmement sombre, plus sombre même que celle de Tornade. Tous deux sont solitaires, Logan à cause de son âge et du fait qu’il n’appartienne pas à cette réalité, Tornade à cause de sa position de directrice et de sauveuse des mutants. Heureusement, le grand âge de Logan ainsi que ses expériences passées lui ont apportés la sagesse, et avec elle vient l’expression de la tendresse envers les gens qu’il aime. La case du haut, sur laquelle Logan tient la main de Tornade dans la sienne, est un symbole de cette maturité. Logan est toujours un combattant, mais il est surtout un guide et un mentor pour l’équipe, pour Tornade elle-même. Cette page entière exprime tout l’amour paternel que Logan éprouve pour Tornade, et je pense que c’est plus fort que la scène similaire que l’on a vu dans Extraordinary X-Men #5 entre Logan et Jean. Logan et Jean ont une forte histoire commune – pas ces deux-là évidemment – mais leur différence d’âge la rend difficile à appréhender. Au contraire, Tornade et Logan sont similaires dans de nombreux domaines, et leur relation n’en est que plus forte, plus touchante.

Humberto Ramos - Extraordinary X-Men #8 p.4 © Humberto Ramos / Marvel
Humberto Ramos – Extraordinary X-Men #8 p.4 © Humberto Ramos / Marvel

For the first time in months, Cerebra has located new mutants ! Oddly enough, instead of waiting for the return of Jean, Iceman and Nightcrawler, Storm send Colossus and a team of young X-Men: Ernst, Martha, Glob and Anole to Japan to investigate. Did the X-Men haven’t learned anything from their past experiences ? Did the name Hope Summers ring a bell or have they forget everything that has happened right after her birth ? Anyway, the young X-Men are in Japan, where they’re being photographed. What a change compared to America. Anole and Glob play the game and smile and wave to the crowd. Their attitude reminds me of the All New X-Men, far away from the heaviness of the Extraordinary and the Uncanny X-Men, dedicated solely to their mission. Colossus’ reaction is immediate, and it’s so funny to see him as a professor yelling at his students.

Pour la première fois depuis des mois, Cérébra a localisé de nouveaux mutants. Bizarrement, plutôt que d’attendre le retour de Jean, Iceberg et Diablo, Tornade envoie Colossus et une équipe de jeunes X-Men – Ernst, Matha, Glob et Anole – au Japon pour enquêter. Les X-Men n’ont-ils rien appris de leurs expériences passées ? Le nom de Hope Summers ne leur rappelle-t-il rien, ou ont-ils oublié tout ce qui s’est passé juste après sa naissance ? Les jeunes X-Men sont donc au Japon, où ils sont photographiés et adulés. Quel changement par rapport à leur situation aux Etats-Unis. Anole et Glob jouent le jeu et sourient aux photographes. Leur attitude me rappelle les All New X-Men, plus détendue et bien loin de la lourdeur des Extraordinary ou des Uncanny X-Men, plongés qu’ils sont dans leur mission. La réaction de Colossus ne se fait pas attendre, et c’est juste hilarant de le voir en tant que professeur crier sur ses étudiants.

Humberto Ramos - Extraordinary X-Men #8 p.8 © Humberto Ramos / Marvel
Humberto Ramos – Extraordinary X-Men #8 p.8 © Humberto Ramos / Marvel

If it wasn’t a trap, there was not really 600 mutants hidden in Tokyo: they were mutants embryos, engineered by Sugar Man and contained in his ark. Unfortunately for him, his fight against Colossus’ young X-Men seems to have damaged the ark, and in a storm of lightning, they’ve all disappeared, leaving behind the poor Sugar Man, Cerebra and the X-Men rescue team. Magik is ready to lose control when she sees that her brother is missing, threatening Sugar Man with her sword. Her Darkchild’s side seems eager to fight, and it’s hard to stay in control when the only man she loves isn’t around to help her. The second major character of this page in the young Jean Grey, who’s reading Sugar Man’s mind to determine where the Young X-Men and Colossus are. Jean is more confident about her telepathy than she was when it first came out in the previous incarnation of All new X-Men. Jeff Lemire and Humberto Ramos use in a very good way the eight months gap between the end of Secret Wars and the beginning of the All New All Different Marvel storyline.

Ce n’était pas un piège, mais il n’y avait pas vraiment 600 mutants cachés à Tokyo : ce sont des mutants embryons, fabriqués par Sugar Man et placé dans une arche. Malheureusement pour lui, son combat contre les jeunes mutants de Colossus semble avoir endommagé l’arche, et dans une tempête d’éclairs ils ont tous disparu, laissant derrière eux le pauvre Sugar Man, Cerebra et l’équipe X de secours. Magik est prête à perdre le contrôle quand elle apprend que son frère a disparu, menaçant Sugar Man avec son épée. Son côté maléfique semble empressé d’en découdre, et c’est d’autant plus dur de le contrôler qu’elle n’a pas le seul homme qu’elle aime auprès d’elle pour l’aider. Le deuxième personnage important de cette page est la jeune Jean Grey, qui lit les pensées de Sugar Man pour déterminer où peuvent se trouvent Colossus et ses étudiants. Jean est plus confiante dans ses capacités à lire dans les esprits que dans la précédente incarnation d’All New X-Men. Jeff Lemire et Humberto Ramos ont bien utilisé le gap de huit mois entre la fin de Secret Wars et le début de All New All Different .

Humberto Ramos - Extraordinary X-Men #8 p.17 © Humberto Ramos / Marvel
Humberto Ramos – Extraordinary X-Men #8 p.17 © Humberto Ramos / Marvel

The ark has sent Colossus and the Young X-Men in the future, 1000 years into in to be precise. A time travel involving young X-Men, again? One involving the original five in 2012 wasn’t enough? But this time, there is a gap between the arrival of the young X-Men and the arrival of the rescue team. Years have passed, and the young ones have grown. After years of seeing them around, it’s great to finally see some evolution. Let’s be honest : Anole, since the cancellation of Young X-Men (2009), hasn’t done anything remarkable, and the other three are almost invisible since their time in New X-Men (2001-2004). Glob and Ernst haven’t changed a lot, but look at Martha and Anole ! No-Girl has a robotic body, and Anole has grown a big and strong mutant. Humberto Ramos‘ Anole looks like the one Daniel Acuna drew years ago for Young X-Men‘s last issue, in which we see some X-Men in the future. In Young X-Men, both Anole’s arms are super-sized, and we can assume that this Anole has the same big arms. These transformations are fantastic, and I can’t wait to see if they are permanent – like Angel’s new wings on All New X-Men – or if Jeff Lemire and Humberto Ramos will cancel them out once Apocalypse Wars in over.

L’arche a envoyé Colossus et les jeunes X-Men 1000 ans dans le futur. Un voyage temporel impliquant de jeunes X-Men, encore ? Le premier impliquant les X-Men originaux en 2012 n’était-il pas suffisant ? Cette fois, il y a un décalage entre l’arrivée des jeunes X-Men et celle de l’équipe de secours. Une année s’est écoulée, et les jeunes ont bien grandi. Soyons sérieux : depuis l’annulation de Young X-Men (2009), Anole n’a rien fait d’extraordinaire, et les trois autres mutants sont presque invisibles depuis la grande époque de New X-Men (2001-2004). Glob et Ernst n’ont pas beaucoup changé, comparé à Matha et Anole. No-Girl a un corps robotique, et Anole est devenu un mutant grand et fort. Sous les crayons d’Humberto Ramos, Anole ressemble à l’Anole qu’a dessiné Daniel Acuna pour le dernier numéro de Young X-Men, dans lequel on voit certains X-Men dans le futur. Dans Young X-Men, les deux bras d’Anole sont extrêmement développés, et on peut supposer que c’est également le cas ici. Ces transformations sont fantastiques, et j’ai hâte de voir si elles seront permanentes – comme les ailes d’Angel dans All New X-Men (voir Andrea Sorrentino – All New X-Men #38-39)– ou si Jeff Lemire et Humberto Ramos vont les annuler une fois qu’Apocalypse Wars sera terminée.

p21
Humberto Ramos – Extraordinary X-Men #8 p.21 © Humberto Ramos / Marvel

This episode has started like the first Extraordinary X-Men‘s issue, but its end is far more surprising. Instead of resurrecting Apocalypse, Jeff Lemire and Humberto Ramos have found a new vessel for its powers. Between this new enemy and the not-so-young X-Men’s transformation, I can’t wait to read the next Apocalypse Wars issue of Extraordinary X-Men.

Si cet épisode a commencé exactement comme le premier numéro d’Extraordinary X-Men, sa fin est beaucoup plus surprenante. Plutôt que ressusciter Apocalypse, Jeff Lemire et Humberto Ramos ont trouvé un nouveau destinataire pour ses pouvoirs. Entre ce nouvel ennemi et la transformation des jeunes – qui ne sont plus si jeues – X-Men, j’ai hâte de lire la suite d’Apocalypse Wars dans Extraordinary X-Men.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s