Mike Perkins – Astonishing X-Men #48-56

It has been exactly four years since Marjorie Liu and Mike Perkins have taken over Astonishing X-Men after the leave of Greg Pak (Astonishing X-Men #44-47), and while I was rereading it, I’ve felt an urge to write about it, especially about Northstar and Kyle’s relationship and their wedding. 

Cela fait exactement quatre ans que Marjorie Liu et Mike Perkins ont repris Astonishing X-Men après le départ de Greg Pak (Astonishing X-Men #44-47). Alors que j’étais en train de relire leur run, j’ai senti un besoin d’en parler, notamment de la relation entre Véga et Kyle et de leur mariage.

Mike Perkins is a British comic-book artist, who studied at the Bournville College of Art (Birmingham). If he’s best known for his comic-book work, both as a penciler and an inker, Mike Perkins also illustrated children’s books, designed computer games and album covers. He first worked for 2000AD (Future Shocks, Carver Hale: Twisting the Knife), Marvel UK and Ginn Publishing. This led to working for the American market for DC Comics and Caliber Comics (Negative Burns); later Mike Perkins worked with Mike Carrey on the limited Marvel series Spellbinder (2005). For Marvel, he drew and inked issues of Captain America with the writer Ed Brubaker (2005-2008), inked the 2nd issue of X-Men: Deadly Genesis (2006) and drew the mini-series House of M: Avengers (2008). Mike Perkins is currently the penciler for the new all new all different Carnage series (2015- ).

Mike Perkins est un artiste de comic-book britannique, qui a étudié au Bournville College of Art de Birmingham. S’il est surtout connu pour son travail de dessinateur de comic-books, Mike Perkins a également illustré des livres pour enfants, conçu des jeux vidéos et des pochettes d’album. Il a d’abord travaillé pour 2000AD (Future Shocks, Carver Hale: Twisting the Knife), Marvel UK et Ginn Publishing. Ceci l’a amené à travailler pour le marché américain, pour DC Comics et Caliber Comics (Negative Burns) ; plus tard, Mike Perkins a travaillé avec Mike Carrey pour Marvel sur la série limitée Spellbinder (2005). Pour Marvel, il a dessiné et encré Captain America avec l’auteur Ed Brubaker (2005-2008), il a encré le deuxième numéro de X-Men : Deadly Genesis (2006) et dessiné la mini-série House of M : Avengers (2008). Mike Perkins est actuellement le dessinateur de la série Carnage (2015- ).

It looked like Jean-Paul was awakened by a nightmare, but it was, in fact, Kyle. He was looking for his books in the boxes stored in the kitchen. Sleepyheaded, in his boxers, Jean-Paul makes a move towards Kyle. Unfortunately for him, Kyle was thinking more about storing their stuff and cleaning than going back to bed with his partner. Mike Perkins is really talented to represent his characters’ expression : I’m very fond of Jean-Paul after Kyle’s rejection. He looks very disappointed, and anyone can relate to that feeling. But Kyle’s reaction his priceless : I love how he winks at Jean-Paul on the penultimate panel. This page is just the beginning of Marjorie Liu and Mike Perkins‘ work on Kyle and Jean-Paul’s relationship, but we can already appreciate the dynamic that runs between them. 

On pourrait croire que Jean-Paul a été réveillé par un cauchemar, alors qu’il s’agissait de Kyle. Celui-ci cherchait un livre dans l’un des nombreux cartons posés dans la cuisine. Encore endormi, nu sans compter son boxer, Jean-Paul tente une approche séductrice mais est vite rembarré par Kyle, plus focalisé sur le rangement de leurs affaires que sur l’idée de retourner au lit avec Véga. Mike Perkins a un véritable talent pour représenter les expressions de ses personnages : j’aime beaucoup la tête de Véga après que Kyle l’ai rejeté. Il est très déçu, et tout le monde peut s’identifier à lui. Mais c’est surtout la réaction de Kyle qui est amusante : il fait un clin d’oeil à Jean-Paul. Cette page marque le début du travail de Marjoriue Liu et de Mike Perkins sur la relation entre Kyle et Jean-Paul, mais on peut déjà apprécier la dynamique qui existe entre eux deux. 

48p7
Mike Perkins – Astonishing X-Men #48 p.7 © Mike Perkins / Marvel

Sadly, Jean-Paul’s nightmare quickly came true. Kyle has been abducted and now, possessed by an unknown enemy, he’s threatening Jean-Paul to kill him, then himself. The atmosphere of the scene, in the sewers, dismal and glaucous, strengthens our uneasiness towards Kyle and Jean-Paul. Once again, the penultimate panel on which Jean-Paul screams is the most striking of the page. We can only imagine what he feels at the sight of his lover with a gun to his head.

Malheureusement, le cauchemar de Jean-Paul devient très vite réalité. Kyle a été kidnappé et, possédé par un ennemi inconnu, menace de tuer Jean-Paul avant de se suicider. L’atmosphère de la scène, dans les égoûts, lugubre et glauque, renforce notre malaise. Une fois encore, c’est l’avant-dernière case, sur laquelle Jean-Paul crie, qui est la plus frappante – dans le bon comme dans le mauvais sens. On peut seulement imaginer ce qu’il doit ressentir à la vue de son amant, un pistolet sur la tempe. 

Mike Perkins - Astonishing X-Men #49 p.4 © Mike Perkins / Marvel
Mike Perkins – Astonishing X-Men #49 p.4 © Mike Perkins / Marvel

If Kyle is safe and sound, Jean-Paul’s heart is nevertheless broken. In order to solve all of their problems, he proposed to Kyle! What a tremendous new, what a brave act, what a time to celebrate. But Kyle doesn’t feel that way. Sure, he loves Jean-Paul, but he doesn’t feel like he listens to him lately. And now a proposal ? Like a proposal could solve anything. Kyle knows he’s hurting Jean-Paul by rejecting him, but he doesn’t have a choice. He has to find himself a place in Jean-Paul’s world before being totally integrated into it. The more the words are difficult to say, the more closely we approach Kyle’s face. Mike Perkins demonstrates once again how good he is to draw human’s expressions. The ink’s job is as good as the pencil’s, both being the work of Mike Perkins.

Si Kyle est sain et sauf, on ne peut pas en dire autant du coeur de Jean-Paul. Pour résoudre tous leurs prolèmes, il demande Kyle en mariage! Quelle bonne nouvelle, quel courage de la part de Jean-Paul. Mais Kyle n’est pas du même avis. Il aime Jean-Paul, c’est évident, mais il sens que leur couple souffre d’un problème de communication. Alors une demande en mariage ? Comme si cela pouvait résoudre quoi que ce soit. Kyle sait qu’il blesse Jean-Paul en refusant sa demande, mais il n’a pas le choix. Il doit trouver sa place dans le monde de Véga avant de s’y intégrer complètement. Plus les mots sont durs à dire et à entendre, plus on s’approche du visage de Kyle. Mike Perkins montre une fois encore son talent quant il s’agit de dessiner les expressions humaines. Il est également l’encreur de cette page, et on ne peut que saluer la beauté du travail fait à l’encre.

Mike Perkins - Astonishing X-Men #50 p.9 © Mike Perkins / Marvel
Mike Perkins – Astonishing X-Men #50 p.9 © Mike Perkins / Marvel

Kyle’s mind wasn’t totally made up, and on the very next issue, on the very same page, he whispers a delicate “yes” to Jean-Paul’s ear. Things have changed : Kyle nearly killed Jean-Paul, and himself, on the previous issue of Astonishing X-Men. Maybe the near-death experience allowed him to understand how little their couple problems were in front of their history, and what a better way to celebrate that than a wedding ? Rather than making a big deal out of it, Kyle simply whispers a discrete “yes” to Jean-Paul’s ear. As we’ve already seen on the previous page, Mike Perkins gets closer and closer to his character to intensify the dramatic moment : in this case, the “yes”.

La décision de Kyle n’était pas totalement arrêtée, et c’est au numéro suivant, à la même page, qu’il murmure un délicat “oui” à l’oreille de Jean-Paul. En effet, les choses ont changé : Kyle a failli tuer Jean-Paul, et se tuer lui-même, dans le numéro précédent d’Astonishing X-Men. Peut-être que cette expérience proche de la mort lui a premis de comprendre à quel point ridicules étaient leurs problèmes face à leur histoire, et quel meilleur moyen de célébrer le fait qu’ils soient en vie qu’un mariage ? Plutôt que de le crier sur tous les toîts, Kyle murmure un simple et discret oui à Jean-Paul. Comme on l’a déjà vu avec la page précédente, Mike Perkins joue avec les  gros plan, se rapprochant progressivement de ses personnages avant la surprise final : le oui de Kyle.

Mike Perkins - Astonishing X-Men #51 p.9 © Mike Perkins / Marvel
Mike Perkins – Astonishing X-Men #51 p.9 © Mike Perkins / Marvel

If I like very much the previous page, I’m in love with the one I’m talking about now. The newlyweds are kissing, levitating above their wedding guests, surrounding by delicate white roses. The whole scene looks like a fairytale : the grooms kissing, the roses, the happy crowd (which draws the shape of a heart). This page is the true apotheosis of Jean-Paul and Kyle’s history. 

Si j’aime beaucoup la page précédente, je suis tombé en extase devant celle-ci. Les nouveaux mariés s’embrassent, en lévitation au-dessus de leurs invités, entourés de délicates roses blanches. La scène dans son ensemble ressemble à un conte de fée : les mariés s’embrassant, les roses, la foule joyeuse qui dessine la forme d’un coeur. Cette page constitue l’apothéose de l’histoire de Jean-Paul et de Kyle.

AstonishingXmen51p24
Mike Perkins – Astonishing X-Men #51 p.24 © Mike Perkins / Marvel

Jean-Paul and Kyle’s wedding is just the beginning of their marital life together. Kyle is well aware of the dangers his husband and himself risk because of Jean-Paul’s life. But he supports him, even encourages him to do the right thing. He leaves as quickly as his powers allow him to, leaving Kyle alone in their bed. 

Le mariage de Jean-Paul et de Kyle marque le début de leur vie conjugale. Kyle est conscient des dangers qu’ils courent à cause de la vie de Jean-Paul. Mais il le soutient, et même l’encourage à partir quand on a besoin de lui. Jean-Paul quitte ainsi Kyle aussi vite que ses pouvoirs le lui permettent, laissant Kyle seul dans leur lit.

Mike Perkins - Astonishing X-Men #53 p.11 © Mike Perkins / Marvel
Mike Perkins – Astonishing X-Men #53 p.11 © Mike Perkins / Marvel

During his run on Astonishing X-Men with Marjorie Liu, Mike Perkins has drawn and inked some fantastic pages depicting the history of Jean-Paul Beaubier and Kyle Jinadu. He was and still is the first artist to draw the gay wedding of a main character in a mainstream comic-book.

Pendant son run sur Astonishing X-Men avec Marjorie Liu, Mike Perkins a dessiné et encré de superbes pages racontant l’histoire de Jean-Paul Beaubier et de Kyle Jinadu. Il a été – et est toujours – le seul artiste a avoir dessiné le mariage gay d’un des personnages principaux de la série dans un comic-book mainstream.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s