Phil Jimenez – DC Universe Rebirth

Phil Jimenez (1970 -), the American comic-book artist, is well-known for his work on Wonder Woman between 2000 and 2003, both as a penciler and a writer. He graduated in 1991 from the School of Visual Arts (New-York). He was hired in 1991 by Neal Pozner, DC Comics Creator Director ; the two soon started dating until 1994 and Neal Pozner‘s demise. In 2007 Phil Jimenez signed an exclusive contract with Marvel Comics : he worked on the flagship title of the edition, Amazing Spider-Man (2008-2009). He especially designed the Barak Obama cover in 2009 for Amazing Spider-Man #583 ; his last work for Marvel is the series Angela, Asgard’s Assassin (2015). Phil Jimenez is now the artist of a new Rebirth series, Superwoman (released in August 2016).

Phil Jimenez (1970 -) est un artist de comic-book américain, très connu pour son travail sur Wonder Woman entre 2000 et 2003, en tant qu’artiste et auteur. Diplômé en 1991 de la School of Visual Arts (New-York), il a été rapidement engagé par Neal Pozner, éditeur artistique de DC Comics ; les deux ont bientôt été engagé dans une relation romantique qui s’est terminé en 1994 avec le décès de Neal Pozner. En 2007 Phil Jimenez a signé un contrat d’exclusivité avec Marvel : il a travaillé sur le titre principal des éditions, Amazing Spider-Man (2008-2009). Il a notamment dessiné la couverture d’Amazing Spider-Man #583 sur laquelle figure Barack Obama. Son dernier travail pour Marvel est la série Angela, Asgard’s Assassin (2015). Phil Jimenez est maintennt l’artiste de la série Superwoman, dont la sortie est programmée en Août 2016.

After trying to reach out to Batman, to Johnny Thunder then to the love of his life, Linda Park, the desperate Wally West tries to talk to anyone he knows, both enemy (Captain Boomerang, aka George Harkness) and friends (Cyborg and Nightwing, aka Victor Stone and Dick Grayson). The pose Phil Jimenez has chosen to depict Wally in is an homage to Barry Allen’s on Crisis on Infinite Earths #2 p.7 by George Pérez. Both Flash was / is trying to warn his friends against a hidden enemy who’s threatening Earth and Time.

Après avoir essayé de joindre Batman, Johnny Thunder et l’amour de sa vie, Linda Park, Wally West désespéré essaie de parler à quiconque pourrait l’entendre, aussi bien ses ennemis (Captain Boomerang, aka George Harkness) que ses amis (Cyborg et Nightwing, aka Victor Stone et Dick Grayson). La pose qu’a choisi Phil Jimenez pour représenter Wally est un hommage à celle de Barry Allen dans Crisis on Infinite Earths #2 p.7 par George Pérez. Les deux Flash essayait / essaie d’avertir leurs amis d’un ennemi caché menaçant la Terre et le temps.

Phil Jimenez - DC Universe Rebirth p.44 © Phil Jimenez / DC Comics
Phil Jimenez – DC Universe Rebirth p.44 © Phil Jimenez / DC Comics
George Perez - Crisis on Infinite Earths #2 p.7 (1985) © George Perez / DC Comics
George Perez – Crisis on Infinite Earths #2 p.7 (1985) © George Perez / DC Comics

After falling to convince Linda, falling to contact his friends and his enemies, Wally finally accepts his fate and goes meeting the one person he was avoiding, his uncle Barry Allen. Just like he did with Batman and Johnny Thunder (see Gary Frank – DC Universe Rebirth) and with Linda (see Ivan Reis – DC Universe Rebirth), Wally appears in a flash of light and stops Flash in his run. Unlike the others (Batman and Linda in particular), Barry seems stunned by this sudden apparition. He keeps his mouth wide open during the entire page. And before his confused eyes start to materialize a new Flash, a younger Flash, who’s a total unknown. Wally appears like a god descending on Earth, like the Speed Force’s herald whose goal is to warn his agent on Earth. Wally is resigned about his destiny, therefore he seems more mature. I’m very fond of the panels’ multiplication Phil Jimenez has designed, because it strengthens the idea of movement and confusion Barry feels.

Après avoir échoué à convaincre Linda, après avoir échoué à contacter ses amis et ses ennemis, Wally accepte son destin et part à la rencontre de celui qu’il évitait depuis le début de l’histoire, son oncle Barry Allen. Comme il l’a fait avec Batman et Johnny Thunder (voir Gary Frank – DC Universe Rebirth) et avec Linda (voir Ivan Reis – DC Universe Rebirth), Wally apparaît dans un flash de lumière et arrête Flash dans sa course. Contrairement aux autres (particulièrement Batman et Linda), Barry semble hébété par cette soudaine apparition. Sa bouche reste grande ouverte durant la page entière. Devant ses yeux éhahis se matérialise un nouveau Flash, un Flash plus jeune, qui lui est totalement inconnu. Wally apparaît comme un dieu descendant sur Terre, comme l’envoyé de la Speed Force dont le but est de prévenir son agent sur Terre. Wally est résigné à propos de son destin, il semble donc plus mature. Je suis très fan de la mulitplication des cases que Phil Jimenez a dessiné, car cela renforce l’idée de mouvement et de confusion que Barry ressent.

Phil Jimenez - DC Universe Rebirth p.48 © Phil Jimenez / DC Comics
Phil Jimenez – DC Universe Rebirth p.48 © Phil Jimenez / DC Comics

Wally’s goodbyes to Barry is a declaration of love, from a former apprentice to his master, from the new Flash to the « not-so-original » Flash. It’s the most touching scene, the most heartbreaking moment of the comic-book, which is beautifully drawn by Phil Jimenez. Like Wally has appeared in front of Barry’s confused eyes, Wally starts vanishing into the Speed Force for soon be a part of it. At the climax of the scene, when Wally’s body is almost entirely gone, Barry remembers who Wally is and grabs his arm. Unlike the previous pages Phil Jimenez drew, this one is extremely symmetrical. There aren’t multiple panels in front of one another, but rather well-delimited panels symmetrically ordered. This composition strengthens the intensity of Wally’s goodbyes and of Barry’s memory’s awakening.

Les adieux de Wally à Barry sont une déclaration d’amour, d’un ancien apprenti à son maître, du nouveau Flash au Flash pas-si-original. C’est la scène la plus émouvante, la plus déchirante de tout le comic-book, magnifiquement dessinée par Phil Jimenez. Comme Wally est appary devant les yeux confus de Barry, il commence à disparaître dans la Speed Force pour bientôt en faire partie. A l’apogée de la scène, alors que le corps de Wally a presque disparu, Barry se souvient de lui et attrape le bras de Wally. Contrairement aux pages précédentes que Phil Jimenez a dessinées, celle-ci est extrêmement symétrique. Il n’y a pas de multiples cases les unes devant les autres, mais plutôt des cases bien délimitées, ordonnées symétriquement. Cette composition renforce la puissance des adieux de Wally et l’éveil de la mémoire de Barry.

Phil Jimenez - DC Universe Rebirth p.51 © Phil Jimenez / DC Comics
Phil Jimenez – DC Universe Rebirth p.51 © Phil Jimenez / DC Comics

Finally, after five years apart, uncle and nephew are reunited, Kid Flash and Flash are once again on the same planet. Since 1986 and Barry’s death (Crisis on Infinite Earths #12) and his return in 2008 (Final Crisis), followed by the New 52 reboot and the disappearance of Wally, the two Flashes have only spent three years together. Let’s hope this time with the Rebirth relaunch Wally and Barry will have more time together.

Enfin, après cinq années séparés, oncle et neveu sont réunis, Kid Flash et Flash sont de nouveau sur la même planète. Depuis 1986 et la mort de Barry (Crisis on Infinite Earths #12) et son retour en 2008 (Final Crisis), suivi par le reboot New 52 et la disparition de Wally, les deux Flash n’ont passé que trois ans ensemble. Espérons cette fois qu’avec le relaunch Rebirth Wally et Barry vont fouler la même terre pendant plus longtemps.

Phil Jimenez - DC Universe Rebirth p.54 © Phil Jimenez / DC Comics
Phil Jimenez – DC Universe Rebirth p.54 © Phil Jimenez / DC Comics

Phil Jimenez drew the most touching and heartbreaking scenes of this one-shot with the goodbyes of Wally to Barry. Wally was right : love was his only way out of the Speed Force, but it wasn’t Linda who was destined to help him out (see Ivan Reis – DC Universe Rebirth), but his uncle and former master, Flash.

Phil Jimenez a dessiné les scènes les plus touchantes et déchirantes de ce one-shot, avec les adieux de Wally à Barry. Wally avait raison : l’amour était son unique moyen d’évasion hors de la Speed Force, mais ce n’était pas Linda qui était destinée à l’en sortir (voir Ivan Reis – DC Universe Rebirth), mais son oncle et ancien maître, Flash.

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