David Marquez – Civil War II #1

After being in charge of Invincible Iron-Man (#1-5), David Marquez is back for Civil War II, still with the author Brian Michael Bendis. For the 2016 Marvel crossover, David Marquez finds Iron-Man again, who’s gonna play a major part in Civil War II.

Après avoir été l’artiste d’Invincible Iron-Man (#1-5), David Marquez est de retour pour Civil War II, toujours avec l’auteur Brian Michael Bendis. Pour ce crossover Marvel 2016, David Marquez retrouve Iron-Man, qui joue l’un des rôles principaux de Civil War II.

Civil War II #1 opens on a page dedicated to Ulysses, just after his transformation which occurred on Civil War II #0 (by Brian Michael Bendis and Olivier Coipel). He runs through the woods, terrified by his own abilities. He’s not just seeing the future, he’s feeling it, he’s living it. Poor Ulysses trips while running then tries to catch his breath against a tree. He doesn’t understand what is happening to him, except maybe the fact that he’s an Inhuman. The last panel, a close-up on Ulysses’ face, is the most expressive one of the page. We can feel his fear through his eyes. David Marquez, despite the fact that he works digitally – like Jamie McKelvie (see Jamie McKelvie – Young Avengers) and Mikel Janin (see Mikel Janin – Batman Rebirth) – has a very different style than the other two. His artworks are more detailed, there are more hatchings and more shadows.

Civil War II #1 s’ouvre sur une page dédiée à Ulysse, juste après sa transformation qui s’est déroulée dans Civil War II #0 (par Brian Michael Bendis et Olivier Coipel). Il court dans la forêt, terrifié par ses propres pouvoirs. Il ne voit pas seulement le futur, il le ressent, il le vit. Le pauvre Ulysse trébuche alors qu’il courait, puis essaie de reprendre son souffle contre un arbre. Il ne comprend pas ce qui lui arrive, sauf peut-être qu’il est un inhuman. La dernière case, un gros-plan sur le visage d’Ulysse, est la plus expressive de la page. On peut ressentir la peur à travers ses yeux. David Marquez, malgré le fait qu’il travaille avec une tablette graphique – comme Jamie McKelvie (voir Jamie McKelvie – Young Avengers) et Mikel Janin (voir Mikel Janin – Batman Rebirth) – a un style très différent de ces deux artistes. Ses travaux sont plus détaillés, avec davantage de hachures et d’ombres.

 David Marquez - Civil War II #1 p.1 © David Marquez / Marvel
David Marquez – Civil War II #1 p.1 © David Marquez / Marvel

The next thing we know, we’re transported back in Manhattan with the All-New All-Different Avengers, getting up after what seems to have been a huge battle. David Marquez finds Iron-Man again, and as always draws him perfectly. It’s like we’re back on Invincible Iron-Man months ago (see David Marquez – Invincible Iron-Man #1), and it’s a true pleasure. I like very much how the youngest Avengers are helping one another – Spider-man and Nova in this case – under the oldest Avengers’ supervision. They are as combative as their elders, and maybe more. We don’t know what the Avengers are fighting against, but it’s powerful.

Tout de suite après on est transporté à Manhattan avec tout les nouveaux Avengers se relevant après ce qui semble avoir été une énorme bataille. David Marquez retrouve Iron-Man, et comme toujours c’est parfaitement dessiné. C’est comme si on était de retour sur Invincible Iron-Man il y a quelques mois (voir David Marquez – Invincible Iron-Man #1), et c’est un véritable plaisir. J’aime beaucoup la façon dont les plus jeunes Avengers s’aident les uns les autres – notamment Spider-man et Nova – sous la supervision d’Avengers plus aguerris. Ils sont aussi combatifs que leurs aînés, si ce n’est plus. On ne sait pas contre quoi les Avengers se battent, mais c’est puissant.

 David Marquez - Civil War II #1 p.3 © David Marquez / Marvel
David Marquez – Civil War II #1 p.3 © David Marquez / Marvel

After defeating the big bad Celestial and celebrating inside the Stark Tower – where all of the heroes, Avengers, Inhumans and Mutants alike were reunited – it’s time to understand how the Inhumans were capable of warning everyone that this would gonna happened. So Medusa introduced them to Ulysses, who couldn’t precisely describe his powers. Thus, Jean Grey comes in. For the first time since the All-New All-Different relaunch, the X-Men – some of them at least – and the Inhumans were engaged in the same fight against a common enemy, are in the same room. Are the Extraordinary X-Men in peace with the Inhumans, unlike the Uncanny X-Men who aren’t there ? Since we can only presume what happened during the eight months gap we all know about, maybe Storm’s team is actually in peace with the Inhumans, and is only searching for a cure for the MPox? Anyway, Jean Grey is explaining to Ulysses what she’ll do and places her hands on both sides of his head. The contrast between Jean and Ulysses is stunning : the young mutant is confident about her telepathic abilities – what a change compared to her beginning in All New X-Men – whereas Ulysses is terrified about the idea they’ll see what he sees, they’ll feel what he feels. Jean seems more aware of the « rules » the telepaths must follow – even if she’s joking about what She-Hulk is thinking.

Après avoir vaincu le grand méchant Céleste et une fête à la tour Stark – où tous les héros, Avengers, Inhumans comme Mutants étaient rassemblés – il est temps de comprendre comment les Inhumans on été capables de prédire un tel événement. Médusa leur présente donc Ulysse, qui n’est pas capable de décrire précisément ses pouvoirs. C’est pourquoi on fit appel à Jean Grey. Pour la première fois depuis le relaunch All New All-Different, les X-Men – certains d’entre eux du moins – et les Inhumans étaient engagés dans la même bataille, et se retrouvent dans la même pièce. Est-ce que les Extraordinary X-Men sont en paix avec les Inhumans, contrairement aux Uncanny X-Men ? Vu qu’on peut seulement émettre des hypothèses sur ce qui s’est passé durant les huit mois séparant la fin de Secret Wars et le début de All New All-Different, peut-être que l’équipe de Tornade a fait la paix avec les Inhumains, et se concentre sur la recherche d’un remède pour la Mpox ? Jean Grey explique à Ulysse ce qu’elle va faire, et place ses mains de chaque côté de sa tête. Le contraste entre Jean et Ulysse est frappant : la jeune mutante a confiance en ses pouvoirs – quel changement par rapport à ses débuts dans All New X-Men – alors qu’Ulysse est terrifié à l’idée que les autres voient ce qu’il voit, ressentent ce qu’il ressent. Jean semble plus au courant des « règles » que les télépathes doivent suivre – même si elle fait un petit commentaire sur les pensées de Miss Hulk.

p18
David Marquez – Civil War II #1 p.18 © David Marquez / Marvel

Unfortunately, everything didn’t go as planned with Ulysses’ powers. Tony Stark’s predictions came true, in the most horrible way for him. His best friend, James Rhode, aka War Machine, has been killed by Thanos (see Jim Cheung – Civil War II FCBD ). In tears – of sorrow and anger mixed – Tony enters inside James’ room, whose body lies under a white sheet. His armor is on a table, broken to pieces. We saw how hard Thanos has punch Rhodey, but I didn’t expect it to be so powerful that it breaks the armor. We don’t even see Rhodey’s body, just its shape through the blood-stained shroud. Civil War II has made his first victim, who will keep further apart Tony and Carol, Iron-Man and Captain Marvel.

Malheureusement tout ne s’est pas passé comme prévu avec les pouvoirs d’Ulysse. Les prédictions de Tony Stark se sont révélées exactes, dans le pire des cas pour lui. Son meilleur ami, James Rhode, alias War Machine, a été tué par Thanos (voir Jim Cheung – Civil War II FCB). En larmes – de chagrin et de colère mêlés – Tony entre dans la chambre de James, dont le corps repose sous un drap blanc. Son armure est sur une table, brisée en morceaux. On a vu avec quelle force Thanos a frappé Rhodey, mais je ne m’attendais pas à ce que le coup soit si puissant qu’il brise l’armure. On ne voit même pas le corps de Rhodey, seulement sa forme à travers le linceul taché de sang. Civil War II a fait sa première victime, qui éloignera encore plus Tony et Carol, Iron-Man et Captain Marvel.

 David Marquez - Civil War II #1 p.29 © David Marquez / Marvel
David Marquez – Civil War II #1 p.29 © David Marquez / Marvel

Speaking of, Tony finds Carol in She-Hulk’s room – who’s been hurt pretty badly – and asks her how did this happen. The first panel is another version of the one Jim Cheung draw at the end of Civil War FCBD. It’s a wider shot, and Rhodey’s head isn’t near Carol’s anymore. It’s like the moment that happened after what Jim Cheung drew. But this one, drawn by David Marquez, is more dramatic, more powerful. We aren’t in the middle of the battle anymore, this isn’t the direct aftermath of Thanos’ attack. This is the story of a woman who’s lost the man she loved. The staging strengthens the feelings of sorrow we feel at the sight of this panel. The scene looks like a pieta, the Virgin Mary holding her dead son Jesus – this isn’t the first time the Pieta’s symbol has been used for the death of a well-known character (think about Wolverine’s for example). Back in the present, Carol seems to be the only one feeling sad. Tony’s sadness is buried deep behind his anger. In order to show how much Tony and Carol disagree, David Marquez has chosen to draw them on different panels, the first one always on the left side of the page, the other one on the right side. Civil War II can starts.

Justement, Tony retrouve Carol dans la chambre de Miss Hulk – qui a aussi été grièvement blessée – et s’enquit de ce qui s’est passé. La première case est une autre version de ce que Jim Cheung a dessiné à la fin de Civil War FCBD. Le plan est plus large, et la tête de Rhodey n’est plus à côté de celle de Carol. C’est comme l’instant suivant ce qu’a dessiné Jim Cheung. Mais celui-ci, dessiné par David Marquez, est plus dramatique, plus puissant. Nous ne sommes plus au cœur de la bataille, ce n’est plus une conséquence directe de l’attaque de Thanos. C’est l’histoire d’une femme qui a perdu l’homme qu’elle aimait. La mise en scène renforce le sentiment de chagrin que l’on ressent à la vue de cette scène. Le groupe ressemble à une Piéta, la Vierge Marie tenant son fils mort – ce n’est pas la première fois qu’un tel motif est utilisé pour représenter la mort d’un personnage connu (pensons à Wolverine par exemple). De retour dans le présent, Carol semble être la seule touchée par la mort de Rhodey, Tony cachant son chagrin derrière sa colère. Pour bien montrer qu’ils ne sont pas d’accord, David Marquez a choisi de les dessiner dans des cases différentes, le premier toujours dans les cases de gauche, la seconde toujours à droite. Civil War II peut commencer.

 David Marquez - Civil War II #1 p.35 © David Marquez / Marvel
David Marquez – Civil War II #1 p.35 © David Marquez / Marvel

If this is the first official issue of Civil War II, because of the FCBD Civil War and Civil War II #0 a lot has already happened – Thanos’ attack, Rhodey’s and She-Hulk’s injuries, Ulysses’ introduction – with three different but equally talented artists : Jim Cheung (Civil War II FCBD), Olivier Coipel (Civil War II 0) and now David Marquez. I was very fond of David Marquez‘s work on Invincible Iron-Man, and I think he deserves to be the artist of such a big event that is Civil War II.

Si c’est le premier numéro officiel de Civil War II, à cause du Free Comic-Book Day et de Civil War II #0 déjà beaucoup de choses se sont passées – l’attaque de Thanos, les blessures de Rhodey et Miss Hulk, la rencontre avec Ulysses – avec trois artistes différents mais tout aussi talentueux : Jim Cheung (Civil War FCBD), Olivier Coipel (Civil War II 0) et maintenant David Marquez. J’étais fan du travail de David Marquez sur Invincible Iron-Man, et je pense qu’il mérite la chance d’être l’artiste d’un événement aussi important que Civil War II.

Advertisements

One thought on “David Marquez – Civil War II #1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s